top of page

50 let rally v Pačejově (3. část)

Třetí éra pačejovské rally začíná 24. července 1993. Od dob, kdy se v Pačejově závodilo naposledy se toho hodně změnilo. Většina malých soutěží nepřežila. Vzniklo pouze Mistrovství ČR, obtížnost soutěží byla rozdělena koeficienty. Objevily se modernější a podstatně dražší vozy, rally začalo být hodně o penězích. Závodilo se pouze na asfaltu. Pačejovští pořadatelé museli opustit svoje rozbité rychlostní zkoušky. Rally má prvně v historii název hlavního sponzora, jezdí se „Rally Agropa“. Trať v 90. letech zavítala hlavně na hodně rychlé asfalty. Závodilo se především na Katovicku a Nepomucku, vznikla i nová RZ Pole – Svéradice, dlouhá léta využívající velké horizonty nad obcí Slatina. Od roku 1994 se v Pačejově jezdí také MČR v rally historických automobilů. Pořadatelský sbor posiluje současný ředitel rally Pavel Štípek ve funkci tajemníka. V roce 1996 navazují pačejovští spolupráci s firmou Autospol plus Horažďovice, kde od té doby probíhají technické přejímky až do dnes. V roce 1999 se poprvé konala v Horažďovicích předstartovní šou. Toto období bylo většinou chudé na počet startujících. Velmi rychlé tratě a nejnižší bodový koeficient moc velkých hvězd nepřilákal. Nejvíce se dařilo Jiřímu Pošíkovi, který do Pačejova pravidelně přivážel špičkově připravený Renault Clio různých evolucí. Z absolutní české špičky se pravidejněji představoval Stanislav Chovanec. Hodně rychlý byl na zdejších tratí domácí Stanislav Talián. V historických automobilech vítězil hlavně Jan Trajbold.  První úspěchy začal sbírat Josef Peták s Alenou Benešovou. S historickými vozy začínal Roman Odložilík. Svoji první rally si tady v roce 1996 odbyl Václav Pech s Petrem Uhlem.



Ke konci 90. let se trať částečně přesunula na blatensko. Vznikla tehdy velmi kvalitní RZ Čekanice – Kadov. Závěrečné skoky před Kadovem zdobily nejeden sestřih z Rally Agropa. V roce 2000 vzniká MČR ve sprintrally a Rally Agropa Pačejov se stává první soutěží tohoto seriálu v historii. Jelo se poslední dubnový víkend. Trať se radikálně zkrátila. Ozdobou startovní listiny byla vítězná posádka Triner – Hůlka na voze Nissan Pulsar. Špičkový Renault Megane Maxi přivezl do Pačejova Jiří Pošík. Byl to jeho poslední pačejovský start. Pořadatelský team srazil na kolena XXIV. ročník v roce 2002. Soutěž byla plná organizačních problémů a velkých havárií. Velmi vážnou nehodu měl na slatinských horizontech Antonín Eliáš. Další vážná nehoda pod obcí Velenovy stála život spolujezdce Martina Humla. Soutěž byla v polovině ukončena. Do dalšího ročníku se nikomu nechtělo a pačejovská rally

se musela již po několikáté v historii odrážet ode dna. Počátkem milénia se konkurence přiostřila. Sprintrally začaly jezdit špičkové posádky s vozy WRC. Hodně se daří hlavně Štěpánu Vojtěchovi. Vítězí zde i Tomáš Hrdinka, nebo Václav Pech. Vzniká nová rychlostní zkouška z Pačejova Nádraží do Horažďovické Lhoty. Několik let se tedy závodí přímo přes Pačejov. Další nová RZ využívá postupně se rozpadající areál u Horažďovic, dodnes nazývaný Muničák. Servisní zázemí se stěhuje ze lnářského letiště do centra Horažďovic. Také start soutěže je přesunut z prostor Agropy na horažďovické náměstí.


Havárie Antonína Eliáše na slatinských horizontech

Stanislav Šelmát na rychlostní zkoušce Kalenice - Veřechov
Špičkové Renaulty vozil do Pačejova Jiří Pošík r. 2000

V roce 2006 se servisní zázemí stěhuje do Sušice. Také trať rychlostních zkoušek částečně zavítá na sušicko. Jezdí se RZ Lipová Lhota – Čermná, nebo Šimanov – Soběšice. Další nová RZ se jezdí přes Nezamyslice. V tomto období se na špičce Rally Agropa drží Josef Peták, Josef Semerád, Karel Trněný a Roman Odložilík.


Šampusová přestřelka Štěpán Vojtěch vs. Václav Pech rok 2005

Ředitelé prvních ročníků Václav Žitník a Bohuslav Jerman při XXX. ročníku

O pořádání rally v této době je velký zájem. V České republice se jezdí tři různé republikové seriály. Přetlak pořadatelů chce tehdejší FAS řešit rotací podniků. Pačejovští pořadatelé se dobrovolně vzdávají pořádání rally v roce 2009. Jubilejní XXX. ročník se koná 5. září 2008 a ukončuje tak třetí éru pačejovkých rally...


211 zobrazení0 komentářů

Nejnovější příspěvky

Zobrazit vše

Comentarios


bottom of page