18. května uplynulo 50 let od startu prvního ročníku pačejovské rally. „Pačejov“ je jedna z mála rally, která svoji historii dotáhla tak daleko a Automoto klub Pačejov je asi jedinou vesnickou organizací na světě, která pořádá motoristické akce již dlouhých padesát let. Svojí rally pačejovští dovedli k letošnímu 45. ročníku. Za ta léta soutěž zažila mnoho vzestupů, ale i pádů na úplné dno, kdy musela bojovat o svojí existenci. Za tím vším je spoustu osobností, příběhů a vzpomínek. Pojďme se stručně ohlédnout za dlouhou historií pačejovské rally...
Jak to tedy tenkrát začalo? První zmínky o sdružování motoristů v Pačejově jsou datovány již do období první republiky. Oficiálně byl Automotoklub Pačejov zaregistrován na jaře roku 1960 při tehdejší ZO Svazarmu. Začala se psát dlouhá historie zejména motocyklového sportu. Terénní motocyklová soutěž se stala dlouholetou tradicí. Od roku 1966 pomáhali členové AMK Pačejov na tak významných akcí, jako byly Rallye Vltava, nebo Rallye Wiessbaden.
A jak to bylo se začátky rally v Pačejově? Nejlépe to asi vystihuje vzpomínka Jana Vavřičky, zakladatele rally a současného starosty obce Pačejov. Praprazačátek rallye v Pačejově byl v roce 1973. Tehdy jsem se domluvil s Fandou Jandou a uspořádali jsme I.ročník " "Rallye pionýr" (nikoliv coby chlapec nebo děvče s rudým šátkem na krku, nýbrž pionýr coby Jawa 21, pařez ... apod). Na velmi starém historickém psacím stroji zn. Remington jsme na průpisový papír za pomoci kopírovacích (fialových, které hrozně špinily) papírů napsali několikery propozice závodu, ty jsme rozvezli kamarádům a známým "závodníkům" na okrese Klatovy, a už to bylo. Úspěch byl veliký, závod se všem líbil, a hlavně nikomu se nic nestalo. Jezdilo se po značené trati za pomoci průjezdních a časových kontrol, samozřejmě na čas a trestné body, a na závěr se jela motokrosová zkouška v areálu u rybníka Nový. Další roky – 1974 a 1975 - jsme už jako automotoklub pořádali "Rallye Osvobození Pačejov " jako BOAS, což byla branně orientační automobilová soutěž. Pak už přišel rok 1976 a první ostrá rallye v rámci oblasti "A". Do jejího pořádání nás nahecoval nestor soutěží Sláva Jerman, který přišel a povídá: "Kluci, vy děláte výborně ty BOASky, nechtěli byste zkusit rallye?" Slovo dalo slovo a už to bylo.
První ročník Rallye Osvobození Pačejov se konal 18. května 1974. Stejně tak, jako druhý ročník v roce 1975 se jednalo o Branně orientační automobilovou soutěž.
První opravdová rally se v Pačejově konala 26. června 1976 jako oblastní automobilová soutěž. U zrodu této akce stáli především Bohuslav Jerman, Václav Žitník a Jan Vavřička. Trať měřila 270 km, zpestřena byla šesti rychlostními zkouškami o délce 33km. Úplně první RZ pačejovské rally se jela z Kramolína do obce Mileč. Tato lokalita je dodnes občas využívána. Zajímavostí bylo, že se žádná rychlostní zkouška nejela dvakrát.
Jak viděl začátky rally v Pačejově zakladatel rally a ředitel prvních ročníků Bohuslav Jerman? V 60. letech jsme v Klatovech pořádali různé automobilové soutěže, kde jsem dělal tratě (Rallye Šumava, Vltava, Wiesbaden). Všechny vedly přes Pačejov nádraží, kde byli dobří a spolehliví pořadatelé. Po několika letech i oni začali pořádat mototuristické soutěže. Protože byla škoda, aby svoje kvality vybíjeli na těchto „hádavých soutěžích", navrhl jsem jim, aby uspořádali normální rallye. Návrh padl na úrodnou půdu, a tak jsem jim pomohl s vytvořením tratí pro první ročníky a vzal na sebe úkol ředitele závodu. Odezva mezi jezdci byla veliká, proto i účast byla neočekávaná. Protože jsme měli pro konání přejímky, startu i cíle pouze ulici vedoucí kolem nádraží, museli jsme moc přemýšlet, abychom se tam všichni vešli. O několik let později jsem využil nabídku a odešel do Bratislavy. Zde jsem stavěl tratě na Rallye Bratislavu, Senicu a Senec. Jen jsem litoval, že nemám s sebou tu partu pořadatelů z Pačejova!
Bohuslav Jerman byl pořadatelskou ikonou mezi motoristy v tehdejším Československu. Byl stavitelem tratí slavných podniků Rallye Šumava, Vltava i Wiesbaden. Vyhlášené sprintetapy na rallye Vltava byli právě jeho dílo, tím byl znám po celé Evropě. V roce 1976 byl i u zrodu první „ostré“ Rallye Osvobození v Pačejově. Byl to právě on, kdo dal hlavní impuls k pořádání opravdových rally v Pačejově. Na jeho trhací zkoušky v okolí Žinkov se vzpomíná do dnes. Odřediteloval první ročníky pačejovské rally a odešel na Slovensko. Tam byl hlavním organizátorem Rallye Bratislava a Senec. Byl také členem Slovenské rady motoristů. Pačejovskou rally navštívil naposledy v roce 2008 při XXX. ročníku. Bohuslav Jerman zemřel 26. června 2011 ve věku 76 let.
Také v dalších ročnících byla Rallye Osvobození zařazena do seriálu oblastních automobilových soutěžích skupiny A. Centrum soutěže bylo na rampě ČSD v Pačejově nádraží, tedy opravdu v polních podmínkách. Tenkrát o výsledku nerozhodovaly jen rychlostní zkoušky. Po trati bylo mnoho náročných šotolinových přejezdů s průjezdními kontrolami. Závodilo se v okolí Žinkov, na Kramolínsku, ale také kolem Pačejova a Nalžovských hor. Povrch RZ tvořil mix velmi rychlého asfaltu až po hodně rozbitou šotolinu. Nechyběl ani vodní brod. Postupně se začaly využívat dvojí průjezdy každou rychlostní zkouškou. Soutěž se držela stále stejného konceptu, když přejímky probíhaly ráno od 5 hodin až po vyhlášení výsledků v Kulturním domě od 20 hodin. Rekordní účast byla v roce 1978, kdy se na start postavilo 238 posádek. Pravidelně se jezdilo v červencovém termínu. Až VII. Ročník se konal netradičně 19. dubna 1980 a uzavřel první kapitolu rally v Pačejově. V tomto ročníku se jela také dosud nejdelší RZ pačejovské rally ze Slatiny přes Kasejovice do Chanovic a měřila 19 km. Naposledy se tehdy jelo jako Rallye Osvobození a vítězem se stal pozdější několikanásobný mistr ČR Milan Dolák.
A že to pořadatelé už tenkrát neměli jednoduché dokládá vzpomínka Václava Žitníka, zakladatele a ředitele Rallye Osvobození. Řada problémů nastávala i po soutěžích. Jednalo se většinou o likvidaci škod, které bylo nutno řešit. Jednou přišel dopis od jisté stařenky z obce Těchonice, kudy vedla RZ. Bydlela ve staré chaloupce se zchátralým plaňkovým plotem a jakýmsi přístřeškem. Jedna posádka chybovala a skončila v tom plaňkoví. Materiální škoda téměř žádná, ale rozhořčená paní psala, že dospěla k újmě a že chce náhradu za pobořený plot a chlívek.Ona prý si chtěla pořídit prasátko a kozičku. Závěr dopisu tehdy zněl: “Jezdili jste jak smyslů zbavený! S pozdravem Zlomte si vaz!!!“
Václav Žitník byl zakladatelem a ředitelem pačejovské rally. Společně s Bohuslavem Jermanem stavěl tratě všech ročníků Rallye Osvobození. Vykonával funkci vedoucího tratě, tajemníka i ředitele rally. V ředitelství rally působil od jeho zrodu až do poloviny 80.let. Poté se věnoval činnosti pořadatele na akcí pořádaných AMK Pačejov až do současnosti. Začátkem 80. let byl také u zrodu nového sportu cyklotrial. Loňský 44. ročník INVELT Rally Pačejov byl jeho poslední. Václav Žitník zemřel 17. 4. 2024 ve věku 72 let.
V roce 1980 se uzavřela první kapitola pačejovské rally, Rallye Osvobození. Pak závodní motory na pačejovsku na dva roky utichly, aby se později zrodila Rallye Pačejov. A o tom zase příště....
Comments